Nimic nu ne-a pregatit pentru cât de cald poate fi în Maldive la sfârșit de februarie. După 10 dimineața micile insule se transformă într-un cuptor și totul frige. Nisipul, pietrele chiar și podeaua bărcii. Deși termometrul arată un neverosimil 29 de grade, orice încercare de a ieși la plimbare în soare te doboară în maxim jumătate de oră. Pentru că în mijlocul oceanului, atât de aproape de ecuator, nu termometrul, ci indicele de confort termic iți arată adevărul: peste 40 de grade.
În atari condiții orice idee de a explora Maldivele nu are mari șanse de izbândă. Cel puțin nu deasupra suprafeței apei. Dar noi, în naivitatea noastră, am vrut să încercăm oricum.
Logistica in Maldive
Pentru turistul all-inclusive, deplasarea și orientarea în Maldive este treabă ușoară. Aterizează pe unul din cele 3 aeroporturi internaționale, cel mai probabil în Male, unde îl așteaptă barca sau hidroavionul să-l transfere la resort. Viza se obține la aterizare și nu costă nimic așa ca tot ce are de făcut e să se schimbe repede în niște haine lejere și să se bucure de priveliște.
Nici măcar particularitățile culturale, tipice unei țări musulmane (alcool interzis și de altfel inexistent în baruri și magazine, obligația de a purta haine care să acopere umerii și picioarele până sub genunchi inclusiv pe plajă) nu îl afectează prea mult pentru că insulele alocate resort-urilor sunt un fel de stat în stat ce funcționeaza după propriile reguli. Nu doar că e permis să te îmbraci oricum și să bei ce vrei, dar chiar și ceasul se dă cu o oră înainte față de restul țării. Se zice ca așa e mai ușoară adaptarea pentru clienții care vin din vest.
Dacă nu ai optat pentru all-inclusive lucrurile sunt mai complicate.
Insulele rămase neocupate de resort-uri se împart în două: locuite sau complet pustii. Și deși în insulele locuite au început să apară cazări decente și accesibile ca preț, drumul până la oricare dintre ele iți va da mari bătăi de cap. Un transfer privat – hidro-avion sau barcă – sare de 250 de dolari per sens, per persoană, și asta pentru zonele cele mai apropiate de aeroporturi. Pentru celelalte poate fi chiar mai scump decât zborul din Europa până aici.
Așa că practic rămâne o singură variantă. Sistemul de feriboturi publice, care circulă doar în anume zile ale săptămânii (dacă permite vremea) și ajunge doar în anume insule mai populate. De acolo localnicii se transferă cu barca vreunei rude sau vecin până acasă în timp ce turiștii se descurcă cum pot.
Partea bună la toată povestea este drumul – o experiență în sine. Noi am stat cu gura căscată pe toata durata lui. Nu am văzut până acum apa mării în asemenea culori ca în Maldive și umblă vorba că e imposibil de găsit în altă parte.
Micile insule care răsar din loc în loc, cu nisip alb și vegetație verde crud nu fac decât să amplifice efectul cromatic, iar în larg, acolo unde nu e niciun petec de pământ cât vezi cu ochii, ne-am distrat urmărind cu privirea peștii zburători și bancurile de delfini.
Bun venit în Thulhaadhoo!
Prin urmare, drumul de două ore și jumătate din Male până în Thulhaadhoo, destinația noastră finală, a trecut pe nesimțite și ne-am debarcat pe insulă în jurul prânzului deranjând în egală măsură o pisică de mare gigantică ce lenevea aproape de ponton și pe cei câțiva localnici care moțăiau la umbră asteptându-și rudele sau marfa pentru magazin.
Turiștii nu sunt neobișnuiți în Thulhaadhoo – au fost chiar 10 simultan la un moment dat – dar noi, și noii noștri prieteni, un cuplu olandez, eram primii din ultimele săptămâni. De aici și curiozitatea politicoasă cu care am fost întâmpinați.
Primul lucru pe care l-am făcut a fost să renunțăm la încălțăminte. Întreaga insulă e acoperită de nisipul alb și fin care face Maldivele faimoase și, din moment ce există o singură mașină pe toată insula, nu a simțit nimeni nevoia de a schimba ceva. Nici nu ar avea de ce. Din cei 2500 de locuitori înregistrati oficial, mai mult de jumătate lucrează în capitala Male sau în resort-uri, iar dimensiunile ei – 500 de metri pe 250 – nu cer lucrări de infrastructură prea ample.
Cu toate astea viața este confortabilă aici.
Străduțele sunt luminate, există apă curenta și internetul, deși nu impresionează, se mișcă onorabil. Există un spital, o școală, două moschei și câteva magazinașe cu diverse. De asemenea un restaurant, un șantier pentru construit bărci, două locații de cazare cu câte 5 camere (si înca două similare în constructie) și, nu în ultimul rând, două terenuri de fotbal pe nisip, distracția principală a localnicilor în serile de weekend. Printre ele, stau înșirate vreo două-trei sute de căsuțe, cu curți mici dar cochete, garduri înalte și obligatoriu vegetație pentru umbră.
Ziua nu mișcă aproape nimic, nici măcar vântul. Străzile sunt în mare parte pustii și, dacă nu ar fi fost treburile presante si chemările moscheelor care să mai scoată oamenii din casă nu am fi văzut pe nimeni. Chiar și așa toată lumea se mișcă repede, între două locuri umbroase, și dispare în cel mai scurt timp între ziduri unde e mult mai răcoare. Și noi, la rândul nostru, am renunțat repede să mai scoatem capul din casă înainte de ora 4 după-amiază.
Seara lucrurile se schimbă radical pentru că temperatura scade spre 25 de grade și începe să adie briza. E foarte plăcut și absolut toată lumea, cu mic cu mare, iese în fața porții pentru schimbat impresii – doamnele – joacă și gălăgie – copiii – și treburi de-ale casei sau o țigare împreună cu amicii – domnii. Se stă pe străzi până târziu, spre miezul nopții și fiecare apus de soare se marchează printr-un concurs de pescuit.
Indiferent de vârstă sau gen, imediat ce zăpușeala s-a dus, orice posesor de undița se prezintă în port pentru prins pește.
Nu știm exact ce fel de pește, e transparent și de obicei în jur de 30 de cm lungime, dar este din belșug. Toate cele 20-30 de persoane care concurează la câțiva centimetri distanță una de alta vor pleca acasă cu 4-5 astfel de exemplare, seară de seară, garantat. Singura variabilă este timpul necesar. Norocoșii rezolvă problema în mai puțin de 30 de minute și, stând pe mal și urmarind, nu ne-a venit să credem cum scoteau din apă unul la fiecare 5 secunde, cateodată și mai mulți.
Nu ne-am riscat să prindem și noi dar i-am cerut în farfurie la singurul restaurant din sat. După ce au stat cât se cuvine pe grătar, îmbibați într-un sos dulce-acrisor și iute, sunt deliciosi.
Evadare din paradis
Deși Thulhaadhoo s-a dovedit un mic paradis (unul cu destul de multe reguli, totuși) și ne-a oferit un exemplu din viața locuitorilor din Maldive, păcătuieste, cel puțin pentru turist, prin faptul că nu are o plajă. Exista câte ceva, dar nimic care să semene cu ceea ce vezi în fața ochilor atunci cand privești Maldivele prin ecranul monitorului.
Așa că după două zile ne-am abonat la bărcuța unor localnici cu ideea de a explora. Un “abonament” costă vreo 35 de usd pentru două persoane și nu permite decât deplasări de maxim 30 de minute. Orice altceva implică ieșit din atoll și e nevoie de o ambarcațiune mai serioasă decat ceea ce puteam găsi noi.
Chiar și așa, aveam opțiuni.
În raza noastră de acces se aflau două insule complet diferite. Una pustie, pe care oamenii pun piciorul doar la sfârșit de săptămână pentru picnic, și alta dedicată integral resort-ului Coco Palm Dhuni, zice-se unul dintre cele mai vechi și vestite din zonă. Am ales-o pe prima. O idee bună în teorie, dar pe care realitatea ne-a cam demontat-o.
Insula în sine este idilică pe cat sună.
Are aproape tot ce ne puteam dori, plaje de 500 de metri complet pustii, cu nisip alb populat cu crabi de diferite mărimi și culori, alături de care crește o junglă deasă cu palmieri și liane unde nu e neobișnuit să dai nas în nas cu mici șopârle colorate și lilieci gigantici, spectaculoși la vedere dar blânzi si 100% vegetarieni. Iar faptul că eram singuri aici să ne bucurăm de toate astea adăuga la farmec. Nimic însa nu poate compensa în întregime singurul lucru important care lipsește: umbra.
Și fără umbră acest mic loc idilic e accesibil doar o oră pe zi. Mai devreme de 4:30 după-masa, soarele arde prea tare și nicio crema de protecție nu îi poate face față. Desigur, ne puteam ascunde în junglă, dar nu ajută prea tare la confortul termic si țânțarii erau prea bucuroși să împartă locul cu noi. Deși debarcasem de la 3, prima oră și jumătate a fost o luptă cu prosoapele si vegetația pentru a încropi un umbrar, muncă punctată cu pauze dese de bălaceală, singurul mod în care se poate rezista cât de cât căldurii.
Iar când în sfârșit soarele s-a mai ascuns și am putut să ieșim la lumină se făcuse timpul de plecare. Pentru că nicio barcă nu se mai aventurează cu turiști după ora 5:30 seara. În jurul orei 6 este chemarea la rugăciune la care toți localnicii sunt prezenți și apoi se întunecă și marea devine agitată.
Așa că ideea de vizita toate insulele pustii din zonă, deși bună în teorie, s-a dovedit în practică prea puțin tentantă pentru zilele următoare. Ne-am dat bătuți și am ales singura varianta rămasă: resort-ul.
Maldivele din visele noastre
Am plecat la drum de capul nostru pentru a dovedi contrariul, dar realitatea, cel puțin în colțișorul ales de noi, ne-a contrazis.
Experiența pe care o așteptam atunci când am adăugat în itinerariul nostru Maldivele se găseste în resort-uri. Nu ne e ușor să recunoaștem, după ce un an de zile am susținut contrariul, dar aici așa am simțit.
De când am pus piciorul în resort ne-am dat seama că aveam tot ce ne doream.
Un loc confortabil la umbră, apă în culori incredibile la doar cațiva metri de mal si cărărui bine întreținute și umbroase pentru a explora jungla. Și desigur, ca în orice resort de top, gazde primitoare, atenție la cele mai mici detalii si zone de relaxare unde căldura de peste zi să nu iți strice siesta. Deși costisitor, pentru că doar a pune piciorul pe insulă cerea 28 de usd de persoană, a fost locul nostru favorit pentru ultimele două zile de stat în atol.
Concluzie
Nu ne-a părut însa rău ca am ales Thulhaadhoo. Faptul că după o zi de huzur, seara reveneam la peștele delicios si calmul relaxant al liniștitei insulițe ne-a permis să ne bucuram de ce e mai bun din ambele lumi. Dar nu o putem recomanda cu inima impacată drept o alternativă pentru oricine.
Avem în schimb trei recomandări diferite:
1. Pentru a trăi visul unei vacanțe în Maldive așa cum s-a întipărit el în mintea noastră răsfoind cataloagele turistice, cea mai buna opțiune este un resort. Costă, dar ne-am convins pe pielea noastră că orice altceva nu se apropie ca experiență. Fie și numai pentru oportunitatea de a vedea atolii din hidro-avion.
Dacă scopul “deplasării” este unul exclusiv destinat relaxării, în care nimeni și nimic să nu vă deranjeze (dar absolut nimeni, nici măcar un vânzător de nuci de cocos), atunci Maldive este o alegere ideală. De asta este și atât de populara ca destinație pentru luna de miere.
2. Pentru un tur de explorare într-o zonă cu plaje superbe, mi-e teamă că există alte locuri care să nu întindă bugetul atât de tare și care să ofere o experiență completă. Thailanda și Indonezia sunt alternative pe care le-am testat și le recomandăm.
3. Dacă însă prima variantă sună plictisitor, iar pe cea de-a doua ați testat-o deja și căutați un loc mai retras, încă necucerit de turismul de masă, unde să vă bucurați în liniște de mâncăruri tradiționale unice si apusuri de soare memorabile, atunci o insula locuită din Maldive s-ar putea să fie exact ce căutați. Și dacă nu știți pe care să o alegeți din zecile de opțiuni, dați un ochi la Thulhaadhoo pentru că noi ne-am simțit tare bine aici.
Orice variantă ați alege și oricâte nuanțe de verde, albastru și turcuoaz ale mării ați văzut deja, Maldivele va adăuga ceva în plus și suntem convinși că vă va impresiona. Nu va fi cea mai ieftină sau confortabilă vacanță pe care ați facut-o vreodată, dar în mod cert vă veți întoarce cu senzația că ați vizitat un loc cum nu e altul pe tot globul.
ℹ️ Pentru pachete turistice vă recomandăm să aruncați o privire pe https://www.dertour.ro/destinatie/Maldive
Destinatiile turistice precum Maldive sunt, in general, mult mai avantajoase luate printr-o agentie de turism.
🛌 Pentru inspirație, iată câteva sugestii de cazare în Maldive, pe care le puteti verifica impreuna cu consultantul vostru de turism:
- Portia Hotel & Spa, de la 85 EUR/noapte/cameră
Sursa foto: https://www.facebook.com/PortiaHotel/
- Nala Veli Beach & Spa, de la 159 EUR/noapte/vilă
Sursa foto: https://www.facebook.com/nalavelibeachspa/
- Paradise Island Resort & Spa, de la 165 EUR/noapte/vilă pe plajă
Sursa foto: Booking.com
- Canareef Resort Maldives, de la 179 EUR/noapte/vilă
Sursa foto: Booking.com
- Furaveri Island Resort & Spa, de la 231 EUR/noapte/vilă
Sursa foto: Booking.com
- Coco Palm Dhuni Kolhu, de la 300 EUR/noapte/vilă
Sursa foto: Booking.com
- You & Me Maldives, de la 487 EUR/noapte/vilă
Sursa foto: Booking.com
- Angsana Ihuru, de la 527 EUR/noapte/vilă
Sursa foto: Booking.com
- Adaaran Prestige Ocean Villas – Premium All Inclusive, de la 576 EUR/noapte/vilă
Sursa foto: Booking.com
- Dhigali Maldives, de la 769 EUR/noapte/vilă
Sursa foto: Booking.com
Prețurile au caracter informativ, pentru că se schimbă constant.
Informații și sfaturi utile:
- pentru pasionații de diving, sunt câteva locuri pe lumea asta care intră în mai toate topurile 5. Baa Atoll, din care face parte și Thulhaadhoo este faimos pentru că aici se adună pisici de mare în număr impresionant pentru a se hrăni. Este un spectacol să vezi aceste creaturi de peste 3 metri, adunate cu sutele în același loc. Se dau doar 100 de permise de acces pe zi si trebuie rezervate din timp. Noi nu am mai prins loc, însă merită!
Cea mai bună varianta de a explora adâncurile pentru diveri este cazarea pe una din ambarcațiunile care fac tururi în locurile cele mai bune pentru scufundări. Noi am cochetat cu ideea (chit că doar pentru snorkeling, că scufundari nu poate fi deocamdată vorba), singurul lucru care ne-a împiedicat a fost zborul, singura alternativă de a ajunge în atolii din sud. Ar fi trebuit să ne gândim din timp, dar o serie de ambarcațiuni care fac astfel de croaziere dedicate scufundărilor am găsit aici: https://yourmaldives.mv/
- transferul cu ferry-ul rapid din Male în Thulhaadhoo a fost 50 USD/pers./sens. Este greu să găsesti debarcaderul de unul singur, însa locul de unde pleacă este binecunoscut de localnici dacă întrebați. Barca se umple repede, așa că este necesară o rezervare cu cel puțin câteva zile înainte de a ajunge, prin hotelul la care vă cazați. Barca spre Thulhaadhoo nu pleacă în fiecare zi, ci doar lunea, joia si sâmbăta, deci este foarte posibil să aveți nevoie de cazare și în Male. Pleacă între 9 si 10 dimineața din Male, iar din Thulhadhoo în jur de 13:00.
- ferry-ul de la aeroport (care e situat în insula de langă Male; se numește Hulhumale și are și cateva resort-uri) a fost 50 Rufiyaa/pers./sens (adică 3,25 USD).
- 1 USD este aprox. 15 Rufiyaa.
- dacă scoateți bani de la bancomat, taxa de retragere, pe lângă ceea ce percepe banca din România este de 100 Rufiyaa.
- în general, prețurile legate de experiența turistică (restaurant, cazare și servicii conexe) sunt exprimate fără taxe, surpriza venind pe factură/bon unde se mai adaugă 22%, procent ce cumuleaza două taxe: una de 10%, alta de 12%.
- o masă în Male la un restaurant oarecare este 200 Rufiyaa/2 pers., însa la un restaurant cu pretenții și recomandări sare la 750 fără efort.
- în Thulhaadhoo (și în multe alte insule) nu există bancomate și este bine să aveți numerar sau să vă asigurați că hotelul are POS.
- în resort-ul pe care l-am vizitat noi, o apă (marcă locală) este 3,5 USD și o bere 9 USD. De regula pachetele turistice includ măcar half-board, dar tot trebuie să luați în calcul câteva extra-cheltuieli.
- Locurile de cazare în Maldive se ocupă rapid și ofertele turistice au timp de valabilitate mai mic decât în cazul altor destinații.
Autor: Bogdan Niță, 2015